Thursday, September 23, 2010

PENGGUNA BIJAK


tau tak maksud pengguna bijak?? pengguna bijak ni bermaksud pengguna atau pembeli yang bijak membeli lah. bijak membanding harga , kualiti barang , dan sewaktu dengan nya lah. kerajaan pun ada menggalakkan. eh bukan setakat menggalakkan ,...tapi mengarah, menyuruh , rakyat nya supaya menjadi pengguna yang bijak. pengguna yang bijak mendatangkan banyak kebaikan daripada keburukan.

saya setuju ini..

aku bukan pengguna yang bijak kalau nak diikutkan. banyak kali berlaku. korang pun same kan. lagi2 kalau korang beli barang tu harganya mahal. tapi kat kedai satu lagi murah. huhu..

oke..masuk ke cerita aku.

tadi aku berjalan jalan...berkaro karo...bersoping soping... then, pergi beli barang di satu tempat tuh. harganya RM*.**.. lepas tu , aku dan kengkawan aku pegi makan. lepas siap memenuhkan perut yang kosong tadi , kitorang sambung soping-soping. masuk kedai ITU. saje lah menilik harga barang yang dah aku beli tadi kat kedai ITU. eh! harga nya jauh lebih murah dari kedai yang tadi tu lar.. dan aku berkata !#@$#&%$*^%(*&^)(@^$#*^%*& teeeeeeeetttttttttt...!

haha...tak de lar sumpah seranah..sumpah senonoh jer...haha..

kalau aku nak pikir2 balik..sekiranya aku ingin menjadi pengguna yang bijak, aku perlu berjalan lebih banyak lagi dan masuk kedai yang banyak lagi. jadilah pengguna yang bijak! pandai membanding harga. dan jika harga yang kat kedai ITU jauh lebih murah terpaksa lah kite berpatah balik.hahahah...betul ke tak?

jadi di sini dapatlah disimpulkan bahawa..aku bukanlah seorang pengguna yang bijak.
dan dapatlah satu pengajaran supaya kita perlu membuat perancangan kewangan sebagai seorang pelajar.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...